Veelgestelde vragen
Baggerman & Harderwijk huisartsen is een moderne huisartsenpraktijk in de wijk Blijdorp in Rotterdam Noord. Via het persoonlijke portaal kan je 24/7 contact met ons opnemen, je medicatie herhalen, uitslagen en je eigen medische dossier inzien
Over de praktijk
Bekijk hier de antwoorden op de meest gestelde vragen. Indien uw vraag er niet bij staat kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
De praktijk is van maandag t/m vrijdag geopend van 8:00 uur tot 17:00
De balie is in de ochtend geopend van 8:00 uur tot 10:30 uur en van 11:00 uur tot 12:30 uur en in de middag van 14:00 uur tot 16:00 uur
Telefonisch is praktijk bereikbaar van 8:00 uur tot tot 10:30 uur en van 11:00 uur tot 12:30 uur en in de middag van 15:00 uur tot 16:00 uur
In de ochtend tussen 8:00 uur en 12:30 uur kunt via de assistente een afspraak inplannen. Via ‘MijnGezondheid.net’ (https://home.mijngezondheid.net/) of de app MedGemak kunt u 24/7 een afspraak inplannen
Bij het maken van een afspraak zal de assistente vragen naar de reden van uw contact. Ze is daartoe opgeleid en doet dat om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid van uw eventuele klachten. De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan.
Voor de reguliere huisartsenzorg hoeft u als patiënt niets te betalen, dit doet de zorgverzekeraar voor u. Ook bent u geen eigen risico kwijt als u naar de huisarts gaat. Wel kan het zijn dat, als u medicatie voorgeschreven krijgt of een aanvullend onderzoek aangevraagd wordt door uw huisarts, dit van uw eigen risico af gaat. Dit geldt in de meeste gevallen ook voor laboratoriumonderzoek (onderzoek van bloed, urine, ontlasting e.d.).
Als u plasklachten heeft en een blaasontsteking vermoedt, kunt u urine inleveren bij de balieassistente. Dit kan van 8:15 tot 12:30 als u eerst even heeft gebeld met de assistente om de klachten te bespreken. Zorg ervoor dat de urine vers is en niet langer dan een uur buiten de koelkast bewaard is.
Wij zijn beperkt open voor nieuwe inschrijvingen. Wilt u zich inschrijven, dan kunt u hier het aanmeldformulier invullen bij inschrijven.
Indien er plek is om u in te schrijven als patient ontvangt u een email met daarin een inschrijfformulier. Ontvangt u binnen 1 week geen bericht is de praktijk helaas vol. Wij werken niet met een wachtlijst.
Wij verrichten uitsluitend bloedonderzoeken die we zelf voorschrijven, omdat we als aanvrager verantwoordelijk zijn voor de juiste interpretatie en passende adviezen. Het niet zelf aanvragen en niet op de hoogte zijn van de redenen maakt een accurate interpretatie onmogelijk en brengt risico's met zich mee.
Wij fungeren niet als tussenpersoon of administratiekantoor, gezien onze huidige werkdruk. Andere hulpverleners hebben de mogelijkheid om zelf bij een laboratorium bloedonderzoek aan te vragen en dragen zelf de verantwoordelijkheid voor de bijbehorende interpretatie en de administratieve afhandeling.
Voor bloedonderzoeken op verzoek van andere hulpverleners verwijzen wij patiënten vriendelijk door naar bloedwaardentest.nl of labplusarts.nl
Digitaal verzoek nieuwe huisarts:
Het dossier kan alleen beveiligd digitaal worden toegestuurd naar de nieuwe huisarts als de nieuwe huisarts - na u te hebben ingeschreven - een digitaal verzoek hiertoe doet. Dit is essentieel voor een juiste koppeling van de systemen en beveiligde overdracht van de dossiers.
Timing van toezending: Als het verzoek tot toezenden nog niet is ingediend door de nieuwe huisarts, kan het dossier nog niet worden verstuurd. We wachten op het formele verzoek van de nieuwe huisarts.
ZMFT aanvraag: Indien het dossier nog niet in het bezit is van de nieuwe huisarts, informeer dan bij de nieuwe huisarts of zij een "ZMFT aanvraag" hebben gedaan bij ons / de oude huisarts. Dit is een digitale aanvraag voor het dossier. Alleen via deze “ZMFT-aanvraag” kan het dossier digitaal verzonden worden. Alleen de nieuwe huisarts kan deze aanvraag doen.
Noodzaak van aanvraag: De "ZMFT aanvraag" is noodzakelijk voor de veilige verzending en overdracht van het dossier. Deze aanvraag kan alleen worden aangemaakt door de nieuwe huisarts zelf.Onduidelijkheden of problemen
Als er onduidelijkheden zijn over het proces of als er problemen zijn met de overdracht van het medische dossier, vraag dan aan de nieuwe huisarts of zij telefonisch contact met ons willen opnemen. Op die manier kunnen we samen kijken wat het probleem veroorzaakt en bekijken hoe we dit kunnen oplossen om een soepele overdracht van uw dossier te garanderen.
Over uw gezondheid
Bekijk hier de antwoorden op de meest gestelde vragen. Indien uw vraag er niet bij staat kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
Wij zijn beperkt open voor nieuwe inschrijvingen. Wilt u zich inschrijven, dan kunt u hier het aanmeldformulier invullen.
Ja, het is normaal dat u verschillende merken van dezelfde medicatie kunt ontvangen. De overheid heeft beleid ingesteld waardoor apotheken verplicht zijn de meest voordelige medicijnen in te kopen. Hierdoor kan het gebeuren dat u steeds een ander merk krijgt, omdat de apotheek bij verschillende fabrikanten inkoopt. We begrijpen dat dit verwarrend voor u kan zijn, maar noch de huisarts noch de apotheek kan hier iets aan veranderen. Indien u liever altijd hetzelfde merk wilt ontvangen, is dit mogelijk, maar dan zult u de kosten voor de medicijnen zelf moeten betalen. Het is aan te raden om dit met uw apotheker te bespreken, zodat zij u kunnen informeren over de mogelijkheden en de eventuele financiële consequenties van het kiezen voor een specifiek merk.
Overig
Bekijk hier de antwoorden op de meest gestelde vragen. Indien uw vraag er niet bij staat kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
Het Landelijk Schakelpunt (LSP) is een systeem waarmee dokters en andere medische mensen in Nederland informatie kunnen delen via de computer. Het helpt om snel en veilig belangrijke informatie over patiënten te krijgen. Zo kunnen ze betere zorg geven en fouten voorkomen. Als je meer wilt weten over het LSP en hoe je toestemming geeft om je gegevens te delen, kun je kijken op volgjezorg.nl. Daar staat alles duidelijk uitgelegd. Het is belangrijk om te weten dat zorgverleners alleen jouw gegevens kunnen zien als jij daarvoor hebt gezegd dat het mag. Meestal geef je die toestemming als je je bij onze praktijk inschrijft.
Via het LSP worden belangrijke medische gegevens uitgewisseld, zoals recepten en informatie over ernstige of langdurige ziektes. Bij de huisartsenpost kunnen ze kijken naar uw medische gegevens die de huisarts heeft genoteerd in uw dossier (van de laatste 4 maanden). Ze kunnen ook zien welke ernstige ziektes u heeft en uw receptgeschiedenis opvragen bij de apotheken in de buurt. Ziekenhuizen hebben minder toegang en kunnen alleen receptgeschiedenis van lokale apotheken zien. Apotheken kunnen receptgeschiedenis van andere apotheken in de buurt bekijken. Als u ons, uw huisarts, toestemming geeft, kunnen deze zorgverleners uw gegevens bekijken die voor hun belangrijk zijn. Wij zelf als huisartsen kunnen bijvoorbeeld uw receptgeschiedenis opvragen bij ziekenhuisapotheken.
Het is belangrijk op te merken dat zorgverleners alleen toegang hebben tot gegevens wanneer de patiënt hiervoor toestemming heeft gegeven (mondeling of schriftelijk). Bij iedere zorgverlener moet je apart toestemming geven voordat zij uw gegevens mogen delen.
Indien u voor dezelfde klacht nog onder behandeling bent bij de specialist en u wilt zelf een nieuwe afspraak, dan hebt u geen nieuwe verwijzing nodig. Ook niet als uw laatste afspraak al langere tijd geleden is geweest.Alleen als de specialist de behandeling heeft afgerond en u weer terug bent verwezen naar de huisarts, hebt u een nieuwe verwijzing nodig. In de brief van de specialist aan de huisarts hoort te staan dat de zorg bij de specialist is afgesloten.
We begrijpen dat het vergeten van een afspraak kan gebeuren. Het komt echter toenemend voor dat patiënten niet op hun afspraak verschijnen. Aangezien er tijd voor u gereserveerd is in het spreekuur van de huisarts of praktijkondersteuner, kon deze tijd niet worden ingezet voor andere patiënten. Het is zonde van de tijd van de zorgverlener en medepatiënten die nu geen afspraak konden krijgen hadden in deze tijd geholpen kunnen worden. Om daar wat aan te doen, hanteren wij naar landelijke richtlijnen het zogeheten wegblijftarief. Meer informatie: klik hier.